Heavy Metal Thunder

CBP AS (Custom Bikes & Parts) är en institution i Norge när det gäller att bygga och sälja cyklar, och att de kan bygga cyklar är fakta som är allmänt vedertaget. CBP är en firma som "syns", och de har en lång bakgrund. CBP etablerades 1996 och sålde delar och kringutrustning till Harley Davidson och andra märken. Inte mindre än tre utbildade MC-mekaniker är anställda på firman. CBP har en auktoriserad verkstad som reparerar MC, scooter och ATV och allt utförs av duktiga medarbetare.
"I dagsläget har vi en stab på 12 entusiaster", säger Thore Slettetveit och fortsätter:
"CBP säljer mer än 150 fordon om året. Vi säljer begagnade Harley Davidson och nya Victory (CBP är generalagent för Victory i Norge, red. anm.) samt ATV och snöscooter från Polaris och Arctic Cat. CBP har 1 900 m2 lokaler som ligger på Bergsland i Skien och vi satsar på kvalitet och pris, både när det gäller val av leverantörer och produkter. Eftersom vi själva använder produkterna som vi säljer menar vi att vi har en bra grund att stå på när det gäller att lagerföra moderna och praktiska kvalitetsprodukter, som tillfredsställer våra kunder."
Vi ska i den här artikeln titta lite närmare på två av CBP:s byggen.

Geir Olavs 48 PanheadGeir Olav startade verkstadsbiten hos CBP 1999, först som oavhängig, och sedan blev han fast anställd 2001. Verkstaden var inte auktoriserad från starten, men med mycket jobb från bilbesiktningen (ombyggnader och så vidare, red. anm.) var detta högt prioriterat och de nödvändiga tillstånden skaffades.
"Första generationens CBP-verkstad var ingen höjdare, i en källare, och idag begriper jag inte hur vi klarade det, men det gjorde vi", säger Geir Olav. Hans favoritmotor är Panhead, men den används inte så mycket till nya kunder - där används den driftsäkra EVO-motorn.

"Utgångspunkten för denna chopper var en original 1948 Panhead som jag ville byta ram på och fick det godkänt. Motorn var jag tvungen att totalrenovera, och det mesta byttes naturligtvis ut mot nya delar. Custom Speed-ramen formades efter 360-bakhjulet, det var tvunget - det är ju lite dimensioner över bakändan, 360 är väl vad man kan ha max med hänsyn till bland annat offset." Geir Olav småler lite och fortsätter: "Jag var tvungen att använda en ram med fjädring på grund av hälsa och ålder, ingen stelramschopper här inte, nej!"
Det har blivit ett mäktigt bygge, och då ScanBike skulle använda Panheaden till fotoshot med Udo och Fitty från U.D.O. haglade berömmet från de tyska rockarna - "Incredible bike!"
Bygget gick som på räls, precis som godkännandet och det har det gjort sedan regelverket för ombyggnad blev klappat och klart 2007. Byggtiden sträckte sig över gott och väl två år.

"Jag hoppas att jag får mycket glädje av den här cykeln, den ska definitivt INTE säljas!", säger Geir Olav avslutningsvis, men fortsätter eftertänksamt:
"Men det är klart, det har jag sagt mer än en gång förrut..."
Tekniska data Panhead chopper 48 mod.
Ägare och byggare: Geir Olav Berge, CBP
Lack: Bentsen Carcustom
Ram: Custom Speed
Luftfjädring: Legend
Motor: Panhead med Delcron block, std. Toppar Förgasare: S & S
Gaffel: Springer +18"
Hjul och Fälg fram: 160/60 R18, HPU fälg 18 x 5,5
Hjul och Fälg bak: 360/30 R18 HPU 18 x 12,5
Fotreglage: Accutronix
Växellåda: 6-växlad höger
Sadel: Andersen salmaker Skien
Reglage: PM

Glens El Toro"Efter ett antal säsonger med Sportster 1200, Shovel 1200 och en lättare ombyggd Softail bestämde jag mig för att realisera drömmen om ett hardcorebygge, och för att få bygget utfört föll valet på CBP i Skien. En Custom Speed-ram blev fundamentet för bygget, och efter ett antal telefonsamtal och turer till Skien, började projektet ta form. Glädjen var stor när jag kunde sätta kurs mot Arendal med cykeln, som fick namnet El Toro (Oxen). Men jag tyckte i alla fall att pricken över i:et saknades och i samarbete med Jon Inge 'Doc' Halvorsen från CC Rider i Arendal sattes de sista detaljerna på plats. Cykeln blev, efter några få justeringar, precis som jag hade önskat och drömt om att den skulle vara, så Jon Inge hos CC Rider får vara med och dela lite på äran för cykeln."
Glenn Marques träffade jag för första gången för ett par år sedan över en kopp kaffe i Arendal och han fortsätter sin story:

"Efter en tung tid i Freedom Hunters MC dalade intresset för cyklar och bikerliv till nollpunkten. Jag och två andra vänner valde då att säga farväl till den gamla klubben i ett försök att få tillbaka glädjen för motorcyklar och miljön. Räddningen blev ett möte med Winos Crew MC i Arendal. Jag kände några av grabbarna från förr i tiden och det varma välkomnandet jag fick var nog det som gjorde att jag hittade glädjen och entusiasmen för bikerlivet igen."

På Glenns 40-årsdag ställde Winos Crew MC Arendal upp med festlokaler till honom och kompisen Geir. "Jag och mitt band spelade hela kvällen och det blev en hellyckad kväll. Jag ser fram emot en ny säsong och hoppas att jag får mycket kul med grabbarna i Arendal. Och att turerna med dem blir riktigt många...!

Tekniska data El Toro:
Ägare: Glenn Marques
Byggare: Morten Bentsen, CBP / Bentsen Carcustom
Lack: Bentsen Carcustom
Ram: Custom Speed
Motor: Evo 1340
Förgasare: S&S Super E
Avgassystem: V&H Roland Sand
Växellåda: 6-växlad RSD
Fälgar: PM
Däck fram: 120 x 19
Däck bak: 300 x 18
Bromsar fram: PM
Bromsar bak: PM
Fotreglage: PM
Styre: Chubby One
Sadel: Egen tillverkning
Oljetank: Egen tillverkning
Bak skärm: Egen tillverkning
Lackering: Morten Bentsen
Framljus: SJP
Handtag: PM

 

Rockpartner Publishing AS
Box 100
Heimdal 7473 Trondheim
Norge

Skicka mail
Ris såväl som ros
info@scanbike.se