Profil av en dansk dragracingförare

Karsten Juelsgård är en erfaren herre inom dansk dragracing och med sina 53 somrar och ett långt medlemskap i motorcykelklubben Ravens MC Moorland, vet han vad som händer bland motorintresserade bikers i Danmark. ScanBike DK vill gärna skriva mer om dragracing i vårt lilla flata pannkaksland och därför följer vi Karsten genom hela säsongen 2010, för att se hur det går för honom och hur det är att vara dragracingförare i Danmark.

Karsten köpte sin första dragbike 2002 – en Brake Out-cykel (läs: till lopp där man ska köra fortare än förutbestämda minimitider) som den tidigare ägaren Liz hade vunnit mycket heder och ära på. Cykeln användes under säsongen 2003 och gav Karsten en solid placering mitt i DM-serien. Under 2004 körde Karsten DM-serien i Brake Out-klassen igen, men då han mitt i säsongen fick chansen att köpa en Harley dragbike av Henrik Munk från BMC, slog han till och använde den med en gång. Karsten fortsatte och körde nu i Harley Drag-klassen både i DM-serien och i den svenska Toyo Tire Drag-serien. Det blev flera tredje- och fjärdeplatser i båda serierna och därmed en bra utgångspunkt för Karsten under den första halvan av säsongen, där det mesta handlade om att lära sig att bemästra den nya biken.

2005 koncentrerade Karsten sig enbart på att köra sin nya Harley Drag-bike. Det gav gott självförtroende när han vann både DM- och Toyo Tire Drag-serierna. Året efter blev det en samlad andraplats i Brake Out-serien och i Toyo Tire Drag-serien, samt flera sekunda placeringar med Harley Drag-biken. 2007 blev ett händelserikt år för den åldrande racerföraren. Först och främst gjorde han om bedriften från året innan och blev samlad tvåa i Brake Out-klassen i Toyo Tire Drag-serien. Efter det valde han att sälja Harley Drag-biken till en svensk och köpte istället en H-D V-Rod för att delta i V-Rod Destroyer Cup i Europa-serien. Sist, men bestämt inte minst, gjorde Karstens son Peter debut i Junior Dragbike på en Honda 125”. Valet av juniors cykel roade inte farsgubben, men allting har en början och det var ett förnuftigt val.

Karsten deltog i Destroyer Cup 2008 och blev totalt femma. Detta år började han också att bygga en egen ny cykel, den här gången blev det en Super Gas-bike med en 90” Sportster-motor. Den provkördes på Mantorp-banan i Sverige och den är i skrivande stund den bäst placerade Harleyn på denna bana. Karsten var också med på Mosten Racedays i Danmark och det såg lovande ut för framtiden. 2009 blev däremot ett semi-sabbatsår för den erfarna dragföraren. Förutom det något mindre Main Street-loppet i Allingåbro blev det bara några lopp på Mosten Race Day. Däremot hade hans son köpt sig en Buell Blaster, och det dröjer nog inte länge, förrän han drar ner genomsnittsåldern bland de något äldre dragfantasterna.

Det är varken billigt eller lätt att hålla i gång sina dragracedrömmar, och Karsten, som av sina närmaste har fått smeknamnet Køge, har stöttats och fått god hjälp från bröderna i Ravens MC Moorland och även av alla privata vänner han har. Det har varit med praktiska och tekniska problem, men även med logistik. Också på den ekonomiska sidan har han fått hjälp, bland sponsorerna finns bland annat Custom Cycle i Røding och Kjærgårds Køreskole i Varde.

ScanBike kommer att närvara vid de flesta arrangemangen och bevaka Karstens säsong 2010. Karstens dragracekalender ser ut så här:

    •    Deltävling av DM-serien: 18 april 2010 Mosten Race Day.
    •    Deltävling av DM-serien: 8 maj 2010, Thisted Lufthavn, DK.
    •    Deltävling av DM-serien: 19 juni 2010 Thisted Lufthavn, DK.
    •    Deltävling av DM-serien: 23 juli 2010 Mecca Raceway, Malmö.
    •    Deltävling av DM-serien: 7 augusti 2010 Thisted Lufthavn, DK.
    •    Mosten Race Day 2 september 2010.


För mer info kolla in dragbike.dk

 

Rockpartner Publishing AS
Box 100
Heimdal 7473 Trondheim
Norge

Skicka mail
Ris såväl som ros
info@scanbike.se