En finsk Motorfreaks upp och nedgångar

Juha Kaukola bygger bågar och är en kille som inte pratar så mycket, men här berättar han för oss om sig själv:
"Jag köpte min första Harley 1996, innan dess var jag mer intresserad av gamla bilar. Min 'hobby' med amerikanska bilar började när jag var liten grabb i slutet av 70-talet och på 80-talet blev jag också frälst på choppers. På den tiden fanns det inga choppermagasin och bara en biltidning här i Finland, så jag beställde massor av magasin från Staterna, för att lära mig så mycket som möjligt. Jag byggde modellbilar och gjorde om trampcyklar till choppers.
När jag fyllde 17 år köpte jag min första bil och har sedan dess alltid haft minst två gamla bilar. Jag köpte min första amerikanska bil i början på 90-talet och då träffade jag också min fru Paulina. Hon vet att jag är ett 'Motorfreak', men vi är fortfarande tillsammans, tack gode gud! Jag har ägt massor av gamla bilar, men det är en annan historia.

Utbränd och sammanbrott

Jag fick ihop tillräckligt med pengar för att kunna köpa min första Harley, en Panhead, när jag var 26 år gammal. Då hade jag redan varit gift i två år. Vi fick vår första dotter 1994 och vi byggde hus 1996. Vår andra dotter föddes 1997. På den tiden arbetade jag som svetsare och mekaniker i Kvaerner Pulping och reste mycket i jobbet. Jag byggde också några bågar till mina kompisar och jag krökade hårt, så jag fick ett sorts sammanbrott av utbrändhet, vilket inte var så konstigt, två små barn, resandet, drickandet och dessutom bygga bilar och bågar! Det är otroligt att Paulina överhuvudtaget stod ut med all skiten! Jag var ung och dum, men jag är i alla fall inte ung längre.
En stor vändpunkt i mitt liv kom under sjukledigheten. Ett av mina intressen var, och är, isracing med dirtbikes. Ibland blir man skadad i de sammanhangen, så jag bröt mitt vänstra ben rätt illa. Efter tre operationer och ett år sade min läkare till mig att jag fick skaffa ett annat jobb och att jag fick dras med ett dåligt ben resten av livet.

En egen shop

Jag satte mig i skolbänken 1999. När jag gick på högskolan för teknisk utbildning började jag importera Harleys från Tyskland. Cyklarna sålde bra, så jag började också sälja delar. Jag hade massor av jobb på fritiden, så när vi fick vår tredje dotter 2001, slutade jag på skolan och öppnade min egen shop. Det var början på Kustom House. Jag beslöt att bygga en bike som jag kunde åka på bikeshows med.

Cherry Bomb byggdes och jag blev helt överväldigad av att det gick så bra. Cherry Bomb tog priser på varenda show och den största vinsten var i Norrtälje 2003, där jag fick förstapriset. Det kändes fantastiskt, eftersom jag tycker att Norrtälje är världens bästa show! Senare samma år fick vi vårt fjärde barn, en son. Jag mötte också Andy (Flying Choppers) i Norrtälje och vi har varit vänner sedan dess. Trippen 2003 till Norrtälje var kul, vi besökte Peder 'Greven' Johansson (Hogtech) och hans fru Visnja och bodde ett par dagar i deras hus. Jag kände Peder sedan tidigare, för jag hade tagit kontakt med honom om äldre ramar till Harleys. Jag fick massor av råd från Peder, som han hade fått av äldre kolleger. Peder sade att han hade gjort vissa misstag ändå och varnade mig för dem. Gissa vem som gjorde samma misstag senare! Japp, jag trodde jag var klokare, men icke!

Gåshud

Tillbaks till Sverige 2003. När det var dags att åka till Twin Club tyckte Peder att vi skulle lasta våra bikes på en trailer, så att vi kunde prata affärer under tiden. På vägen till Twin Club körde resten av gänget, Robban, Visnja och några andra, om oss ganska fort med sina choppers med raka rör. I bilen slutade vi prata och Peder visade fram sin arm och sade: 'Titta på min arm, gåshud! Jag är nog lite konstig, men det ljudet påverkar mig fortfarande efter alla år!' Jag visade honom min arm och sade: 'Ja, samma här!' Och vi skrattade båda två. Jag tror att ni läsare vet vad vi talar om, det rytande ljudet av accelererande choppers!

Nästa vår bar det av till European Bike Show i Mainz med Cherry Bomb och det blev succé där också. Vi kom på sjätte plats och jag var på hotellet och sov av mig min bakfylla den dagen. Som tur var låtsades min gode vän Jussi Alasalmi (Alasalmi Graphix) att han var jag, när priset skulle delas ut. Jussi har målat alla mina bikes och vi reser mycket tillsammans.

Kustom Show

Våren 2005 kom vi överens med Andy (Flying Choppers) att arrangera Kustom Cycle Show i Finland. Vi är båda stora beundrare av CBS Norrtälje och Finland har inte någon professionell bikeshow med bra priser. Våra familjer organiserade och startade showen. Under åren tog vi in fler vänner i organisationen eftersom vi fick för mycket att göra. Efter fem år finns showen fortfarande kvar, men nu är det tid att lämna över till nya händer. I framtiden kommer Kustom Show att hållas i Turku, istället för i mina hemtrakter i Österbotten.
Efter den stora succén med Cherry Bomb byggde jag några cyklar till kunder och en chopper till mig själv. Det finns alltid för lite pengar, därför använder jag en hel del delar, som ingen annan vill ha eller slänger bort (jag tror att det är därför mina bikes alltid har varit lite annorlunda). Den här gången använde jag lite nya delar, men de var rabatterade från distributören. Till den här cykeln, 'Rebelene', gjorde jag en egen ram och jag gjorde min egen +23" gammaldags springergaffel. Eftersom jag alltid har älskat hot rods använde jag några bildelar, bland annat spinners  och en dual 97 Stromberg förgasare. Jag tillverkade också ett lakester style avgassystem, och gjorde hål i ramen och springergaffel. Naturligtvis använde jag en hel del skrotdelar som jag modifierade samt att jag tillverkade en del delar helt själv. De nya rabatterade delarna finns i motorn Panhead cases, late shovel stroker kit och andra delar bla, bla, bla... bara tråkigt tekniksnack.

Riktigt bikerbroderskap

Angående Rebelene. Jag är vanligtvis försenad i mina byggplaner och den här gången var inget undantag. Jag försökte få cykeln klar till CBS i Norrtälje. Vi åker alltid på torsdagsmorgonen. Långa dagar, korta nätter och ibland ingen sömn alls. Det har alltid varit så och kommer alltid att vara så, det vet jag. Den här torsdagsmorgonen vaknade jag på soffan i affären med en skiftnyckel i handen och hade fortfarande massor att göra. Shit. Vi packade in allt i vanen och drog i väg. Jag visste att jag hade fredagen på mig i Sverige att färdigställa cykeln. Den här gången blev det inte så, för vi kunde inte komma in i Twin Clubs klubbhus. Inget mekande i år, sa Henkan. Shit! Vad gör vi nu? Även mina två vänner Andy och Nasse behövde någonstans där de kunde färdigställa sina bikes. Lyckligtvis hade Henkan telefonnummer till några vänliga själar. Vi ringde Satu, som är hustru till Sudden, och på ingen tid alls var vi i deras hus och kunde börja meka med cyklarna. MASSOR med jobb. Sudden hittade några delar vi behövde, när han kom hem från jobbet. Som tur var jobbade han hos Wild Bike, Tami´s affär i Stockholm. Min underbara fru kom med mat och öl till oss och Satu hjälpte oss att hitta saker om vi behövde något. På kvällen skulle Satu och Sudden iväg till fest hos Powerhouse MC och gav oss deras hemnycklar. Tänk, till oss, ett gäng white trash från Finland! Det är ett fint exempel på riktigt bikerbroderskap.

Vi fick våra cyklar klara klockan fyra på morgonen (jag tror grannarna kommer ihåg det också). Efter några få timmars sömn bar det iväg till showen och jag vann HD Chopper-klassen. Andy och Nasse vann också priser i sina klasser, så Satu och Sudden hade haft tre vinnarbikes i sitt garage den natten. Jag har varit på andra shower i Europa efter det och fått priser där också, men det räknas nästan inte, efter mitt mått mätt. Nåja, kanske när vi var i Rosmalen med Andy och två av våra bikes vann tre priser i Old School Class och ett första pris i HD Chopper Class. Det var roligt och att ha roligt var liksom meningen med här resan!

Kustom House stänger

Åren gick, och jag gjorde några customcyklar och arbetade i affären. Jag kände mig rätt trött, familjen led och särskilt mycket pengar blev det inte heller. Under 2006 kände jag att jag var tvungen att ge upp innan allt i mitt liv blev förstört. Affären stängdes för gott och jag började arbeta på heltid för Plantool Engineering som serviceföreståndare. Vid den tiden var jag så trött på bikes att jag inte ens ville tala om dem. Men efter ett tag på det nya jobbet hos Plantool fick jag en idé om att bygga en reklamcykel för dem. De gillade idén, så jag började skruva isär Rebelene. Jag ville bygga något annorlunda. En Bonneville speed racer chopper med en hot rod touch. En konstig idé, och eftersom Plantool tillverkar världens snabbaste cirkelsågar var det tvunget att ha något med om det. Jag gjorde den gamla ramen och springergaffeln smalare, tillverkade egna hjulnav och använde ett femekers bilhjul bak, lyktor från en 34 års Ford och tillverkade nya blås etc. Jag fixade det ganska snabbt, om jag får säga det själv, det var bara motorn och transmissionen som var orörda. Det skrevs ett tvåårs leasingkontrakt med Plantool och jag tog med den på ett par shower. Den vann priser och Quick Cut står fortfarande i Plantool AB:s lobby. Nu är det tid att ta hem den, och kanske jag kör den till några shower i år, om jag får lust.
När jag lade ner min affär kändes det bra, men snart började jag sakna alla människor som brukade komma dit. I bikerkretsar finns ett broderskap och man tar hänsyn till varandra, något man inte kan hitta någon annanstans. Jag har hälsat på mina vänner i Sverige så ofta jag har kunnat under mina affärsresor. Nu har jag slutat mitt arbete på Plantool och jag vet inte vad jag ska göra när jag blir stor. Jag kanske tar upp projektet med stelbensram replikan tillsammans med Greven, vi får se.

Byggstilar och visuellt tänkande

Det finns en hel massa olika byggstilar och jag tycker om de flesta. För mig är det inte stilen som betyder mest, utan den visuella looken. Jag kanske är lite gammaldags, för att jag tycker om och har alltid älskat gamla Hot Rods etc., men jag gillar när man mixar saker. Jag använder de delar som jag har just nu och försöker skapa något med dem. Även om jag tycker om gammalt skräp, så bygger jag inte tidskorrekta fordon, Jag kan använda några snygga nytillverkade delar på en klassisk bike, om de ser bra ut på den och råkar finnas till hands. Jag bygger vanligtvis enkla cyklar, men jag tycker om att chocka folk med ovanliga delar. Mindre är mer, så att säga, men det är alltid roligt att sticka ut. När jag beslutar mig för att för att bygga en bike kollar jag vilka delar jag har. Sedan bestämmer jag mig för vilken stil den ska ha och börjar bygga den i mitt huvud, bit för bit. Jag väljer delarna och sedan modifierar jag dem eller tillverkar nya. För mig är det enkelt. Mycket, mycket svårare är det att förklara det för andra. Visuellt tänkande är enkelt för mig, jag vet inte varför det är så. Kanske finns det i mitt blod, för att jag har konstnärer på min mors sida i släkten, den mest kända är Eero Nelimarkka. Jag gör aldrig några skisser eller ritningar, jag bara tänker ut det och det är det hela. Alla bikes som jag har byggt är kompromisser. En smal budget och givna delar. Jag önskar att jag någon gång kunde välja stil och delar utan en tajt budget."

Specifikationer:

Namn: Quick Cut
Byggare: Juha Kaukola
Motor: Knovelhead
Slagvolym: 93"
Kompression: 10:1
Hästkrafter: tillräckligt
Ram: Kustom House Rigid
Gaffel: Kustom House Springer
Förlängning: +23"
Tank: Kustom House Special
Byggtid: ca 4 månader

 

Rockpartner Publishing AS
Box 100
Heimdal 7473 Trondheim
Norge

Skicka mail
Ris såväl som ros
info@scanbike.se