Lady Sportster i krom och vitt

Det har gått mode i att bygga om och äga en Sportster, i alla fall om man får tro ScanBikes danska redaktion. I de senaste två utgåvorna av tidningen har vi haft med ett par feta Sportsters och här kommer ännu en. Förr i tiden var det bara tjejer och män med korta ben som körde Sportster, men nu när de nya modellerna har vuxit sig lika stora i kubik som deras "storebröder" och med alla ombyggda Sportsters man ser överallt, så skiljer den sig inte längre från Harley-Davidsons övriga modeller.

På Forever2Wheels utställningen i Fredericia, som hölls tidigare i år, stötte vi på den här flotta Sportstern, som är ett fint exempel på att man kan göra nästan vad som helst, bara man har idéerna och en liten byggare i bakfickan. Sporstern tilltalade mig direkt, en riktig tjejbike tänkte jag, och jag fick rätt. Pia Olesen heter hon och hon är galen i sin Sportster. Pia Olesen och hennes man Lars är bägge galna i motorcyklar och de äger inte mindre än fyra Harleys, en Softail från 1984 och tre Sportsters som har blivit flitigt ombyggda. Det hela började 1992, då köpte de sin första Harley - en äldre med stel ram som, åtta år och många ömma bakdelar senare, byttes ut mot en nyare Softail. Nu har ju kvinnornas internationella kampdag redan varit, men jag vill ändå slå ett slag för kvinnor som bygger. Pia Olesen är själv med om att bygga och modifiera, och även om hon inte når upp till sin mans kapacitet när det gäller teknisk expertis, så känns det härligt att träffa en tjej som skapar själv och bygger.

ScanBikes utsände, som ju själv är kvinna, blev snabbt fascinerad av både biken och kvinnan bakom den. Att hon har Harley som brinnande intresse och att hon går inför det så mycket att hon och mannen bygger tillsammans är jäkligt häftigt. Det är sällan man möter kvinnor som bygger cyklar, men här finns äntligen en som är lika hängiven som männen är och jag hoppas verkligen att den här artikeln gör att fler kvinnor får mod att sätta igång och bygga sin drömbike och leva ut sin dröm.
Pia har inte alltid suttit där framme och hon kan fortfarande sitta bak, men hon föredrar att köra själv. "Från 1992 och fram till år 2001 satt jag där bak, men jag drömde mer och mer om att ha min egen Harley", säger hon till ScanBike. "Då barnen blev större tog jag det första steget och tog körkort och inte långt därefter fick jag min första Sportster, en så kallad 'järnsportster' av årgång 1970 som hade sett bättre dagar. Jag körde den ett par år och njöt av känslan av att ha fått en cykel, men jag ville självklart ha en nyare."

Pia och Lars valde Fatboy - eller snarare - Fatgirl-looken till sin lady Sportster och det har de inte ångrat. Cykeln har kanske inte så många hemgjorda delar som andra byggare hade föredragit, men den är väl genomförd och sammansatt med några av de bästa kromdelarna på marknaden. Alla delar, från gaffeln till baklyktan, är i krom och tillsammans med den pärlemovita lackeringen, som Nicolaj Franzen i Kolding har gjort, ger den ett flott helhetsintryck.

Framgaffeln är en Wide Glide med kronor från italienska Rebuffini och med sex graders vinkel. På toppen risers med pullback och integrerad hastighetsmätare, indikator lampor från MW, Tyskland. Omedelbart under sitter en Adjure framlykta, också den helt i krom. Skärmarna är tydligt Fatboyinspirerade och anpassade av Pia och Lars till hur de ville ha det. På framhjulet har man valt en standardfälg med ekrar i 3,5"-16". På bakhjulet samma sak, och här kommer de gamla fälgtyperna helt till sin rätt. För att fullända det hela har man valt de klassiska Whitewalldäcken från Maxxis och Dunlop.

Tanken är mer strömlinjeformad än den klassiska Fatboy-looken som det äkta paret har utgått ifrån, den är utdragen och det pärlemovita passar perfekt, och med det fina indianmotivet ger den ett stiligt intryck. Blåsen är långa och helt förkromade. Vi talar om Samson 2/2 long staggered med straight cut. Ljudet kommer från en 883 kubiks motor som är trimmad till 1200 kubik. Inte någon våldsam sak, men tillräckligt för vad den ska användas till. Med andra ord, den är riktigt bra!
"Den här gången skulle min motorcykel bli något speciellt och jag hade redan idéer om hur den skulle se ut inne i huvudet. För en tjej betyder look och färdig finish allt, och jag är inget undantag. Den skulle vara pärlemovit och med massor av krom. Den skulle göras till en riktig tjej-Harley och därför satsade vi mer på design än på motorkraft. Airbrushmotiven kom till därför att vi båda är helsålda på 'vilda western', så därifrån kommer idéerna till indianen på tanken och den lilla fjädern på framskärmen", berättar Pia.

"Vi har varit i USA tre gånger med vår egen Harley. Första gången var 2005, när vi var i Florida på Daytona Bike Week. Den andra gången var 2007, när vi tog en tur till vilda västern och upplevde Sturgis. Senaste gången var 2009, då vi var borta i fem veckor och tog turen från L.A. till San Francisco inne i landet, sedan tillbaka till L.A. längs stillahavskusten och vidare in i landet genom öknen i 50 graders värme och genom sandstormar, till Las Vegas på Route 66 och mycket mer. Det var en upplevelse för livet och vi besökte alla Harleyaffärer vi kom i närheten av. Det gav oss en massa goda idéer och tankar, som vi kunde realisera när vi kom hem.
USA är ju landet som Harley och mycket av det vi upplever i bikerkulturen kommer ifrån. Ok, när vi har varit i USA på motorcykel har jag suttit bak. Detta njöt jag av och jag njuter fortfarande av det, även om jag har min egen därhemma. Faktiskt var det nästan en fördel för mig, jag kunde i lugn och ro se lite mer av landet, medan Lars var tvungen att koncentrera sig på att köra." Pia säger det med ett leende, även om kvinnorna kan själv, så finns det ju vissa fördelar som man kan utnyttja.

Pia Olesen är glad över att hon är gift med en man som kan "trolla", oavsett vilken idé hon eller han kommer med eller hittar på deras många turer. "Han är duktig på att skruva, forma och bygga, och mycket av vår tid på vintern tillbringar vi i garaget, där allt det nya ska testas, utvecklas och hamras på plats", avslutar hon. Titta på deras gemensamma mästerverk, den är värd all beundran!

 

Rockpartner Publishing AS
Box 100
Heimdal 7473 Trondheim
Norge

Skicka mail
Ris såväl som ros
info@scanbike.se