Road killer

Denna snygga cykel är byggd av ägaren själv, med lite hjälp från hans närmaste och med en stor portion mod och många idéer i bagaget. Det är ett litet mästerverk som Mike Andersen har skruvat samman. I en tid av kris och nedskärningar är det härligt att se att sådana projekt som detta blir verklighet. Uppseendeväckande står den där med sina häftiga färger, krom och sitt våldsamma utseende. ScanBike har snackat med Mike, som också jobbar som tatuerare och vi har synat cykeln lite närmare i sömmarna...

Roadkillers utgångspunkt är ett litet projekt som var till salu hos MC Parts i Søborg. De flesta som kör Harley i Danmark med omnejd, vet vad gamla goda Frank från MC Parts sysslar med, så det var en låda med kvalitetsprodukter som Mike snubblade över, när han besökte den vänliga och välsorterade bikeshopen i norra Köpenhamn. Projektet i "lådan" bestod av en ram, fälgar och växellåda, det mesta föll Mike i smaken med en gång. Här fanns massor av möjligheter till en rimlig penning. Mike hade en tydlig bild av vad han eftersträvade och önskade sig från dag ett. Idéer och inspiration hämtade han bl. a. hos Marcus Waltz Hardcore, samt från diverse amerikanska mc-magasin. Förslag och artiklar med bilder blev genomgångna och diskuterade i samråd med Mikes gode vän, Kenni från Lillers HD-verkstad, och därefter hamnade cykeln på ritbordet. Då de båda kamraterna var överens började bygget. Beräknad byggtid låg på 250 timmar, varav 30 timmar lätt kan tillskrivas bara på bakskärmen, men det återvänder vi till när vi kommer längre bak på cykeln. Massor av delar köptes in, från de finaste "bolt on"-saker till de delar som skulle modifieras mer eller mindre. De flesta "bolt on"-delarna finns i diverse kataloger som man lätt kan hitta, om man saknar idéer, därför håller vi fokus på de modifierade och på de hemgjorda delarna. Allt det roliga!

Längst fram är framskärmen så mycket modifierad, att varken Kenni eller Mike kommer ihåg hur den såg ut innan de började banka och vrida. En liten detalj är att framskärmen är upphängd bara på vänstra sidan av framgaffeln, så Rik´s-fälgen kommer helt till sin rätt. Spoilern är givetvis hembyggd och i aluminium. Den är fräck och passar precis, men samtidigt är det en bra kamouflerad batterihållare. Från fronten går vi till det bärande elementet, nämligen ramen som kommer från Calle i Moheda. Alla svetsningar har svetsats upp igen och man har samtidigt lagt in förstärkningar på vitala delar. Mike och Kenni bedyrar att det absolut inte var nödvändigt, det var snarare för att fullända deras finish. Sadeln är också en egen produktion och helt efter Mikes önskan. Han är dock inte helt nöjd med utformningen. Detta för att ryggstödet, som annars är en fräck detalj som är utformad så att den är en integrerad del av sätet, är för kort. Det gör att Mike vid längre körning får ont i en viss kroppsdel strax ovanför en viss lem. Stoppningen och klädseln av sätet är gjorda av AM Sadelmagaren i Vallensbæk och det jobbet är det inga som helst fel på! Utformningen och färgvalet ger det perfekta samspelet med den blåa lackeringen.

Tanken hittades hos MC Parts och blev därefter förlängd med 3", detta för att få en mjuk övergång från tank till sadel. Man måste säga att de har lyckats fantastiskt bra och övergången lyckas hålla den glidande kurvan som tydligt syns, när man tar ett par steg tillbaka och betraktar hela cykeln. Bakskärmen är ett kapitel för sig själv. Den blev omgjord flera gånger innan herrarna blev nöjda. Självklart är den förtennad. Här är det också värt att notera nummerskylthållaren som är placerad på bakskärmen. Här skulle nog de flesta byggare välja att sidomontera, men Mikes val är absolut inte dåligt, det ger bakdelen av cykeln en mer bastant karaktär. Det var ett helvete att göra den, berättar Mike för ScanBike, inte mindre än 30 timmar la vi ner på den, så den har allvarligt fördröjt tidsschemat.
Från skärmen till avgassystemet är det inte långt. Här har Mike och Kenni utgått från ett S&S avgassystem, som utvecklats till dragracing. Det är Jesper från Næstved som har gjort förarbetet och är gjort helt i rostfritt - och till er som inte känner Jesper, så är han en av de ledande, när det gäller svetsning i rostfritt. Avgassystemet skiljer sig från originalsystemet och Mike har dessutom valt att sätta skydd på bägge avgasrören, vilket med tiden sparar in på sko- och byxkontot.

Idén till motiven och till airbrushen är Mikes egen och är utfört till perfektion av TZ-Art. Här kommer Mikes bakgrund som erfaren tatuerare in. Det finns små kranier över hela ramen, men de syns inte vid första ögonkastet, en jättefräck detalj. Det spirituella som går igenom hos de flesta motiven har säkert också sin bakgrund i Mikes vardag som ägare och tatuerare hos Body Tattoo i Roskilde. Mikes karriär inom kroppskonsten började för mer än 25 år sen. Han började med fem års lärlingsarbete i Sverige, och därefter fick han erfarenhet under ett par år i Nyhavn, vilket till slut ledde fram till den egna butiken i Roskilde. Härifrån har han under 13 års tid gett mängder med färg till diverse mans- och kvinnokroppar. Som en sista finish är alla kablarna behandlade med krympslang som matchar den blåa färgen och det gör sitt till för att cykeln ska kännas genomtänkt ner till den minsta detaljen.
Redan från starten ville Mike att cykeln skulle vara danskregistrerad, med påföljande höga avgifter att betala. Det har varit en svår process och vållade större problem än man först trodde. Cykeln är besiktigad, som bekant den första häcken man måste över om man vill få cykeln registrerad. När den delen var avklarad fick han gå vidare till avgiftsvärdering. Här ville avgiftsmyndigheterna ha ytterligare godkännande dokument för flera av delarna. Men varför egentligen allt besvär med att betala alla avgifter på en chopper som den här. Jo, för att Mike är av den uppfattningen att det ska kunna gå, inte minst med tanke på alla Hot Rods och andra hembyggen, som kan registreras. Man måste ge honom rätt, för var ligger skillnaden egentligen?

Mike var under en enorm tidspress för att cykeln skulle bli klar, han hade anmält den till en tävling i Harleyklubbens Midsommarträff 2009. Den var klar till att startas på fredagen samma kväll som träffen skulle börja och den skulle tävla nästa dag på lördagen. Med lite tur och naturligtvis mycket skicklighet startade den och han hann till träffen. Det blev ett stort leende hos Mike och leendet fortsatte på lördagen. Roadkiller blev nr.1 på utställningen.

 

Rockpartner Publishing AS
Box 100
Heimdal 7473 Trondheim
Norge

Skicka mail
Ris såväl som ros
info@scanbike.se