Coffinshaker

Jani ville inte ha några kompromisser i sitt senaste Bobber-projekt och det finns det inte heller i den här Hardtail Shoveln. Jani jobbar som byggnadssnickare/entreprenör i sitt eget företag i närheten av Tampere. Han har alltid varit intresserad av saker som mullrar och ryker, så hans historia är full av gamla Chevys och gamla engelska cyklar. Sin första Harley köpte han 2006 och det var en stelbens FL-57 med en EVO-motor som han fixade till lite. Han tröttnade snart på cykeln, kanske för att den hade en för ny och för kraftlös motor, så den blev såld. Flera cyklar köptes och såldes fram till slutet av 2009, då Jani började leta efter ett projekt som han kunde pyssla med under den långa finska vintern som var i antågande. På deras klubb (North Star MC) hade det länge stått en Shovelhead med stel bakända och kromade hjul undangömd i ett hörn. Någon erinrade sig att det var en original Suomi-bike med registreringspapperna i ordning. Och när Jani fick en idé om att bygga om den, bland annat med en ny Revtech fyrväxlad låda och en ny old style springergaffel, slog han till och köpte den och Shovelheaden från 1972 började sitt nya liv.

I matt finish Jani är mycket intresserad av the American Old Style Bobber-culture och han visste precis hur den skulle bli i slutändan. Det skulle finnas allt man behöver, men inget överflödigt. Till exempel behövdes det inte så vanliga 23" framhjulet och 18" bakhjulet med det kraftigt mönstrade däcket medan frambromsen inte "behövdes". En hel del av delarna är hemgjorda medan andra är fabriksgjorda. Det var aldrig meningen att Jani skulle göra allting själv, attityden "Let the fat man do the fishing" är oftast bättre för slutresultatet. Jani ville inte att biken skulle bli en kopia av någon annan cykel, det skulle inte vara för mycket krom och lacken skulle vara i matt finish. Jani hittade en firma i USA som sålde specialfärger och där beställdes den matta guldfärgen. Fotkontrollerna, bakskärmen, kicken, registreringsplåten och styret är alla handgjorda och det är de dominerande avgasrören också. Alla dessa delar och allt TIG-svetsande gjordes av Peetu från Chopper Park i Tampere, han hade också många bra idéer om hur man skulle göra saker och ting.

Bandet och biken Att rengöra och polera alla delarna var inget endagsjobb. Janis hustru Anne blev livrädd mer än en gång, när en svarthyad kille försökte krypa ner i sängen på småtimmarna, men snart vande hon sig vid synen av sin make efter en lång natt med den gamla kaffekvarnen. Någon gång under projektet lånade han The Coffinshakers album av sin vän Matti och när han lyssnade på plattan kunde han nästan känna Shovelheaden vibrera under sig, och så kom namnet till.

Jani tillverkade oljetanken av två gamla brandsläckare och framljuset hittade han på ett lokalt swapmeet. Motorn blev isärtagen och nya delar kom till efterhand som projektet framskred. Joe Hunts "good old sparky" valdes när det gällde att tända blandningen. Janis vän Norrti, som kommer från samma klubb, gjorde allt motorjobb på Motorcenter i Tampere, som har åratals av erfarenhet. Först hade Jani tänkt bygga fotkoppling och handväxel på sin bike, men gav upp idén och Coffinshaker växlas nu med en stövel storlek 42, och det fungerar bra så. Sadeln kommer från en annan av klubbens medlemmar, Jyri, och den fick sin finish av den berömda Satula-Ilkka.

Harmoni i enkla linjer när man tittar på den färdiga produkten, kan man bara hålla med om att den är bra balanserad och att den matta guldfärgen ger en sorts harmoni till shakerns enkla linjer. Vecket på tanken fortsätter på bakskärmen och gömmer de två bakljusen nästan helt. Janni tackar Janne Perälä från Ilmajoli, som med bara en kulhammare gjorde dessa veck Alla färgerna på shakern passar bra med varandra. När man tittar närmare på biken så hittar man många fina detaljer. Inget är för enkelt och inget är överjobbat. Den smala öppna bälten sitter som en fläskläpp på den här biken och den råa ytan på motorn ger en sorts racerlook. Motorn har blivit uppdaterad och det ger den lätta biken en mycket bra prestanda. Att köra den går inte att beskriva.

Jani har också fått lite priser med sin shaker på vårens shower. Hot Rod & Rock Show i Tampere var shakers första debut, sen kom Petrol Circus där den vann Racer Class. Detta var en fin belöning för alla långa timmar i garaget. Troféerna finns nu i shakerns garage.

"We have our own way of livin' but everything is done with a southern accent where I come from." Jani gillar att citera Johnny Cash och det är det enda som hörs inne i hans -50 Chevy.

Tekniska Specifikationer

Byggare: Chopper Park / Peetu och Jani Lehtimäki Motor: 1972 shovel Slagvolym: 1200 Kolvar: Keith Black Kam: Andrews J Ram: 72 flh hardtailed Gaffel: old style springer standard Tank: Kingsportster Tändning: Joe Hunt magneto Hjul: 18" bak, 23" fram Byggtid: 1 år

 

Rockpartner Publishing AS
Box 100
Heimdal 7473 Trondheim
Norge

Skicka mail
Ris såväl som ros
info@scanbike.se