CUBAN HARLISTAS

En italienskproducerad film berättar historien om det flertal Harleys som fortfarande kör omkring på gatorna i Havanna och om de människor som åker på dem, förenade under Moto Clasica Clubs färger. Trots El Bloqueo, embargot som sedan 1960 effektivt har förhindrat all form av kommersiellt utbyte med USA, finns det ett 100-tal Big Twins, tillverkade i Milwaukee före 1959, som fortfarande kör omkring i det fria vilda på de ojämna men suggestiva gatorna på Kuba.

Den här filmen är ett måste för alla som åker Harley! Läs mer på www.cubanharlistas.com om hur du går till väga för att beställa och få hem den.

Det låter kanske för bra för att vara sant, men kärleken till de odödliga v-twins made in USA kan överbrygga djupa politiska skillnader och förbud, även för dem som sätter sin tro och stolthet till nationella värderingar. På tal om bilar och motorcyklar - den långt pågående fejden mellan världens mäktigaste land och den lilla ön i det Karibiska havet verkar mindre viktig - mullrandet som flathead V8s gör när de låter och Knuckles and Pans staccato är det språket som motorheads överallt i världen förstår...

Kommunistrevolutionens definitiva seger över Fulgencio Batistas regim stod på nyårsafton 1959, efter det flydde samtliga amerikaner från ön. Några månader senare, närmare bestämt den 6 augusti 1960, förstatligade Fidel Castro alla utländska fastigheter på ön. USA:s regering svarade direkt med ett embargo mot Kuba, något som fortfarande råder. Detta var slutet på allt kommersiellt utbyte; originaldelar blev extremt sällsynta och eftersökta efter det. Än i dag är det fortfarande bara en våt dröm att få köpa en sprillans ny Harley-Davidson. I årtionden ansåg de väldigt strikta kubanska myndigheterna att Harleys var en symbol för amerikansk imperialism, men på senare tid har attityden mot dem som åker blivit mer tolerant. Idag är det embargot och de dystra ekonomiska tiderna som ligger bakom de gruvliga svårigheter en entusiast som vill hålla sin motorcykel på vägen stöter på, särskilt när det behövs reservdelar. Å andra sidan är the Bloqueo också huvudskälet till att den största samlingen vintage cars och bikes på planeten lever vidare som säkerligen den äldsta och mest pittoreska i världen, och då handlar det främst om amerikanare som är gjorda före1960. Bristen på reservdelar och det flitiga körandet tär en hel del på de här fordonen.

Legendariska mekaniker

Verkliga entusiaster som den legendariske mekanikern Pepe Milesima ville inte stå och titta på medan gamla Harleys föll sönder, resursstarka och fantasirika förare har i årtionden samlat på sig allt möjligt från skrotupplag och byggde om 100-tals förrevolutionära motorcyklar. Den framlidne Pepe var fram till sina sista dagar en mentor och en förebild; en skicklig tekniker som besatte kunskapen att återskapa och återbygga alla slags delar och som till och med lyckades använda delar till Harleys som han hade räddat från de mest udda bågarna och bilarna. Snart följde flera entusiaster hans exempel och började tillverka sina egna reservdelar med de begränsade resurser som fanns till hands, såväl delar från udda ryska bilar och senare motorcyklar, som från europeiska märken. Till exempel blev Moto Guzzi och Jawa grundligt modifierade och anpassade för att kunna åka på vägarna tillsammans med de Harleys som överlevde. De flesta amerikanska motorcyklarna importerades från 1920 och fram för att understödja polisen och militären med rejäla och varaktiga transportmedel.

José Lorenzo Cortés, mera känd som Pepe Milesima, gick bort 1991, men än idag ser Cuban Harlistas honom som en nationalhjälte. Årligen samlas de med sina respektive bågar vid den storslagna kyrkogården i Havana för att hedra hans minne, oftast med en symbolisk present som de har tagit med till hans grav. Den italienska filmmakaren Guido Giansoldati öppnar sin dokumentär med en scen från det senaste "Dìa del Motorista Ausente", eller "the day of the fallen rider" som detta firande är mera känt som och som oftast hålls den tredje söndagen i juni.

Klubben

Klubbpresidenten Luis Enrique sitter av förståeliga skäl stolt på sin röda 40s Knucklehead som är i perfekt skick, medan han leder alla de andra medlemmarna till själva firandet. The Moto Clasica Club, som grundades 1992 som en dedikation till Pepe Milesima, har med sig en handgjord skulptur av motorcykeldelar. Som en sista hyllning till Lider Maximo of the v-twin, sporrar prez Luis var och en av de andra åkarna att varva upp de gamla motorerna, medan kameran zoomar in på några av medlemmarnas ansikten. I de följande åtta scenerna berättar åtta av dem sin historia, om hur de blev engagerade i en Harley, om glädjen och stoltheten, men även om problemen som följer med att äga och mot alla odds hålla en i skick...

Leoni från Trinidad är en professionell dykinstruktör som minns tillbaka på alla år som han behövde spara och leta efter reservdelar för att återbygga sin gula 40-tals  Flathead big twin med Hydra Glide gaffel. Han flinar och berättar att han egentligen heter Leonid, ett namn han fick för att hedra den ryska presidenten Leonid Brezjnevs besök i Havana... Hans nätta flickvän åker en Panhead med högt styre och kromad gastank; en chopper som skulle skrämma de flesta som åker motorcykel, men hon pratar om den med ömhet, som om det var familjens husdjur.

En annan karaktär är den åldrande Sobrino, en av den framlidne Milesimas elever; han berättar hur de var tvungna att sätta ihop 15 tums bilfälgar, klippta och skurna med ett H-D-nav med förkortade ekrar, bara för att kringgå avsaknaden av korrekta 16 tums motorcykeldäck. Senare var de tvungna att göra tvärtom, när de gick över till 16 tums motorcykelfälgar eftersom de kom över ett gäng begagnade Harleydäck; det svåraste var att få ekrarna längre. Sobrino är för alltid trogen sin custom G 750 cc trike, som tar med honom hem även efter ett par romshots. Han tackade en gång i tiden nej till ett green card som han vann på ett amerikanskt lotteri, så medan frun och barnen for till Florida, valde han att stanna kvar med sina vänner och bågarna som han jobbade på.

Ett fåtal kvinnor

Bland the Mocla riders finns det ett fåtal kvinnor, som till exempel Adriana, en advokat i 40-årsåldern som aldrig missar en chans att åka på sin H-D 45 solo. Hon har vettiga synpunkter som rör kvinnor och bågar; nachismo är dominerande på ön, men kvinnor som hon, starkt oberoende, tolererar inte påbud. Adriana erkänner att den enda gången som hon gillar att bli behandlad som en del av det andra könet är när hennes WL från 40-talet missar ett slag och den är i behov av teknisk support. Bara genom att lyssna på henne visar hon hur man besegrar stereotyper...

Rullande museum

Med respekt och med en poetisk framtoning visar den här dokumentären för publiken hur nio olika harlistas lever. Personligheter plockade direkt ur verkligheten och som är utvalda bland ett 50-tal människor som fortfarande upprätthåller den kubanska bikertraditionen och håller detta otroliga rullande museum vid liv. En samling antika Harley-Davidsons som uppbär stolthet och som på senare tid har blivit till en turistattraktion för bikers som kommer dit från utlandet. Slutbilderna i denna underbara dokumentär är dedikerade grundaren, Pepe Milesima, vars ande fortfarande uppenbarar sig i solnedgången på the boardwalk i Havana. Han åker i väg på sin Harley, precis så som han är ihågkommen av alla kubanska motorcykelentusiaster. Pepe försvinner men hans passion, hans orubblighet, envishet och hans egna märkliga filosofi, allt det egna som han lyckades inpränta i var och en av medlemmarna i Mocla, griper tag i publiken när dokumentären är slut. The Cuban Harlistas DVD har redan lovordats av dem som fått sig en förtitt. Oavsett vem man är blir man berörd av filmen, särskilt alla som är bikers, för kvalitén på de stämningsfulla bilderna och för den karibiska originalmusiken. Den visar att vårt gemensamma intresse inte har några gränser; vi kan identifiera oss med dessa män och kvinnor som kämpar mot sina problem, men som vägrar att ge upp sin egen frihet. The Cuban Harlistas-dokumentären imponerade till och med på en anselig skara från ledningen på the Motor Company som efter att ha sett den prisade arbetet. Denna dokumentär är så fulladdad med Harleystolthet och -passion att var och en som själv åker måste se den!

Filmmakaren

Guido Giansoldati är en italiensk regissör som har specialiserat sig på reklamfilm, videoklipp och dokumentärfilm. Efter att han vann priser i Italien och i utlandet, gjorde han 2002 sin första kubanska fullängdare, Malabana. Denna film som producerades av GLV och Bola Production, blev "bästa utländska film" och vann "bästa fotografi" i the New York International Film and Video Festival. Samma år inbjöds han, som första italienska filmmakare, till Los Angeles Latino International Film Festival. Efter att ha gjort succé i Spanien och USA, blev DVD-versionen snabbt en populär black comedy, särskilt i Latinamerika.

CUBAN HARLISTAS: THE FACTS

Titel: Cuban Harlistas
Speltid: 50 minutes
Format: DVD High Definition - Färg
Språk: original på spanska, men den är även dubbad på engelska och italienska
Music: komponerad av Dagoberto Pedraja (SGAE)
Ljud: Dolby Surround 5.1
Textning: engelska - japanska - franska - tyska - italienska -
Produktion: Vieri Nissim e Francesco Scribani Rossi -  GLV Advertising Srl - Milano
info@glvadvertising.it
Officiell webbsida: www.cubanharlistas.com

 

Rockpartner Publishing AS
Box 100
Heimdal 7473 Trondheim
Norge

Skicka mail
Ris såväl som ros
info@scanbike.se