Tidshojen - kan man bygga en customhoj på 24 timmar?

Nu har vi kommit till sista delen av vårt projekt som vi kallar tidshojen. Idén att följa ett helt vanligt hojbygge med fokus på tiden, växte fram allt eftersom olika byggen hade mer eller mindre fantastiska byggtider och en del påstod sig byggt hojar på en eller ett par eftermiddagar. Nybörjare frågar ofta hur lång tid det tar att bygga hoj men ingen kan ge ett rättvisande svar. Naturligtvis är alla byggen individuella, det är ju en av de stora anledningarna att bygga eget, så det är naturligtvis omöjligt att bestämma en normaltid. På redaktionen blev vi i alla fall så nyfikna att vi bestämde oss för att titta närmare på saken. Hojen skulle vara lagom enkel och byggas av killar som har vana och erfarenhet. Arbetet skulle utföras i deras egen verkstad och det skulle på något vis vara stressat eller i tävlingsform. Innan vi kommit igång var vi lite oroliga för att det skulle stressas och fuskas för att få en kort byggtid att skryta med. Allteftersom projektet fortskred förstod vi dock, att det inte gick fortare eller hafsigare bara för att vi hela tiden var där och fotograferade med klockan i hand. På det hela taget gick det ganska enkelt att dokumentera projektet och vi hade roligt hela tiden i verkstaden. Alltmedan hojen byggdes diskuterades alla möjliga världsproblem precis som det ska vara i en avslappnad verkstad.
Vi har följt ett bygge som byggts under översyn av Ove Liden. Ägaren Billy har fått sina önskningar uppfyllda gällande delar och design. Ove har sett till att det hela har växt fram i rätt ordning och med rätt geometri. Hojen är inte superavancerad men ändå hopsatt på ett, vad vi tycker, vanligt nordiskt sätt att bygga en customhoj.
När vi avslutade förra gången hade det gått 16 timmar och 35 minuter och det började se färdigt ut.

På redaktionen blev vi i alla fall så nyfikna att vi bestämde oss för att titta närmare på saken. Hojen skulle vara lagom enkel och byggas av killar som har vana och erfarenhet. Arbetet skulle utfšras i deras egen verkstad och det skulle på något vis vara stressat eller i tävlingsform. Innan vi kommit igång var vi lite oroliga för att det skulle stressas och fuskas för att få en kort byggtid att skryta med. Allteftersom projektet fortskred förstod vi dock, att det inte gick fortare eller hafsigare bara för att vi hela tiden var där och fotograferade med klockan i hand. På det hela taget gick det ganska enkelt att dokumentera projektet och vi hade roligt hela tiden i verkstaden. Alltmedan hojen byggdes diskuterades alla möjliga världsproblem precis som det ska vara i en avslappnad verkstad.

I rätt ordning

Vi har följt ett bygge som byggts under översyn av Ove Liden. Ägaren Billy har fått sina önskningar uppfyllda gällande delar och design. Ove har sett till att det hela har växt fram i rätt ordning och med rätt geometri. Hojen är inte superavancerad men ändå hopsatt på ett, vad vi tycker, vanligt nordiskt sätt att bygga en customhoj.
När vi avslutade förra gången hade det gått 16 timmar och 35 minuter och det började se färdigt ut. För att kunna starta och köra första provturen behövdes det färdigställas en del, såsom el och justering av gaswire med mera. Egentligen kan man bygga ganska länge om man räknar med alla efterjusteringar och ändringar som man kanske vill göra i efterhand, men någonstans måste man dra gränsen och förklara hojen färdig.  Besiktningsvänliga ljuddämpare och kittet med blinkers och backspeglar samt annan besiktningskosmetika är lite pyssel innan allt är på plats. När allt var klart för att få godkänt av SFRO och bilprovningen hade det gått åt cirka nitton timmar i verkstaden. Mestadels har det varit två personer som jobbat, men aldrig fler. Tiden för lack, sadelklädsel och besiktningarna är inte medräknade. Som vi tidigare nämnt tror vi att de flesta inte gör just dessa jobb själva. Nitton timmar för två händiga killar, eller 38 arbetstimmar, blev alltså resultatet när det gäller just detta bygge. Hade det byggts lite mer effektivt och telefoner, barn, hundar och annat inte stört hade det kunnat gå fortare, helt säkert, men ingen jobbar under helt optimala förhållanden.

Ägaren

Billy som äger hojen blev glatt överraskad av köregenskaperna och gillar sin 107 cui ultima motor. Själv tycker han att han fått massor av hoj för pengarna och är medveten om att det tar lite tid och pyssel för att få allt justerat och klart. Den måste "köras till" ganska många mil för att allt ska lira ordentligt. Gaffeloljan ska bytas till någon tjockare variant och eventuellt ska fjädrarna förspännas lite hårdare. Det känns som hela gaffeln är för mjuk i nuläget. När han kör lite för hårt i kurvorna känns det inte vidare stabilt. Bakbromsen måste justeras och skruvar tightas med mera. Eventuellt byts bakbromsskivan till en större modell. 

Återfallsknutte

Billy körde en del hoj på sjuttiotalet och sporadiskt på 80- och 90-talet. Han blev återigen intresserad av hojar 2002 då han köpte en Softail standard och blev återfallsknutte. Året efter köpte frugan en Deuce och sedan har det bara rullat på med mer och mer hojåkande. Tillsammans hinner de med 8-10 träffar och evenemang per år. Favoriterna är Harley days i Hamburg och Västervik. På utställningarna har de båda kollat in andras byggen och drömt om ett eget bygge. Brett bakhjul och lång gaffel blev som för så många andra viktiga ingredienser i hojdrömmarna. Anledningen till att låta bygga en motorcykel är väl att man vill ha en unik hoj som skiljer sig från mängden men ändå ser ut som en motorcykel. Paret är medlemmar i HOG och kör mestadels med vänner därifrån. En del av dem åker på lite ombyggda Night Trains men Billy menar att flera bland deras kompisar nu börjar tala om att ha egna byggen, så Billy har nog startat lite av en lokal trend, kan man kanske säga.

Med detta är Tidshojen-projektet slut och den samlade tiden för två händiga grabbar stannade på 19 timmar för den här hojen. Innan vi startade projektet undrade vi om de skulle klara bygget på 24 timmar, men så här efteråt kan man konstatera att det gick fortare än väntat. Hur ofta brukar det bli så?  


Tekn. spec.

Ram, Calles chopper
Gaffel, Calles chopper 17 tum över.
Motor, Ultima 107cui
Växellåda, Ultima
Trans, BDL /Drott motorcycles
Styre, ICM
Fotreglage, PM
Fälgar, Mammuth Custom by Kent
Bromsskivor, Drott motorcycles
Bromsok, Ultima/PM
Sadel, Sybo
Lack, Raw design, Rickard Weber 

 

 

Rockpartner Publishing AS
Box 100
Heimdal 7473 Trondheim
Norge

Skicka mail
Ris såväl som ros
info@scanbike.se