Japan tour 2010

Det finns knappt ett ställe på jorden som inte har en växande bikermiljö där det där med att köra motorcykel blir till en livsstil, och i och med det också drar till sig många nyfikna icke-bikers och andra motor- och fartfantaster. Japan är inget undantag och ScanBike har allierat sig med ett par av tidningens läsare, som har varit på en resa till solens rike. De har besökt en HAMC-hangaroundklubb i Nagoya och deltagit i deras första japanska bikeshow i storstaden Yokohama.

Metallisk arsenik och viktorianska spetsar

Det är höst och isande vindar från väster skakar om träden. Mörkret ligger tungt över en recensents oframkomliga skog av oupplysthet, och växtlighetens dunkelhet blir bara bruten av fullmånens sken över ett igenväxt, bortglömt slott mitt i hjärnbarken. I fjärran hörs plötsligt det metalliska ljudet av hovar och vagnshjul som dånar fram genom skogen…

Stavanger Tattoo Convention har växt till att bli den publikmässigt största
Tattoo Convention i Norge. I likhet med många andra tillställningar var vädergudarna inte särskilt samarbetsvilliga i år. Detta gjorde att publiken inte strömmade till som i fjol, och det märktes tydligast på fredagen. "Men vi är jättenöjda ändå, det kom mycket folk innan och efter att det värsta vädret hade dragit förbi på fredagen", berättar Jan Tore från Leading Light Stavanger, som tillsammans med medarrangörerna Tattoo World Stavanger var värdar för eventet. "Lördagen och söndagen var helt normala när det gäller tillströmmningen av publik."

Oslo Tattoo Convention

Oslo Tattoo Convention avhölls för sjätte gången den 14-16 maj 2010 på Radisson BLU Hotell i Oslo, och för tredje gången i Scandinaviasalen, eftersom den tidigare lokalen kallad Scandinavia Scene blev för trång. House of Pain har verkligen fått snurr på detta arrangemang och publiken kommer till fina lokaler och god stämning.

Road killer

Denna snygga cykel är byggd av ägaren själv, med lite hjälp från hans närmaste och med en stor portion mod och många idéer i bagaget. Det är ett litet mästerverk som Mike Andersen har skruvat samman. I en tid av kris och nedskärningar är det härligt att se att sådana projekt som detta blir verklighet.

Coffin shaker

"We have our own way of livin' but everything is done with a southern accent where I come from." Jani gillar att citera Johnny Cash och det är det enda som hörs inne i hans -50 Chevy.

Bikes and Babes

I ett litet hus i Kvalavåg på Karmøy bor en ung tjej, Christine Dalva, med sin familj. Hon har haft fotografering som hobby i många år. För ungefär ett halvår sedan bestämde hon sig för att satsa lite mer aktivt på denna sysselsättning. Studiobakgrunder, lampor och diverse utrustning inhandlades och hennes hem blev plötsligt en välutrustad fotostudio.

Heavy Metal Thunder

CBP AS (Custom Bikes & Parts) är en institution i Norge när det gäller att bygga och sälja cyklar, och att de kan bygga cyklar är fakta som är allmänt vedertaget. CBP är en firma som "syns", och de har en lång bakgrund. CBP etablerades 1996 och sålde delar och kringutrustning till Harley Davidson och andra märken. Inte mindre än tre utbildade MC-mekaniker är anställda på firman. CBP har en auktoriserad verkstad som reparerar MC, scooter och ATV och allt utförs av duktiga medarbetare.

Regerar fortfarande i blod

Som en av de "The Big Four" inom trashmetal kan man inte komma förbi Slayers enorma inflytande på nutidens heavymetal. Sedan debuten och skivan No Mercy 1983 har de åldrande och kontroversiella herrarna skapat begeistring, oro och förargelse. Förutom deras fina meriter, som 35 miljoner sålda skivor och tre Grammy-nomineringar, måste man också ge dem den tvivelaktiga äran att inneha det mest makabra reklamtricket, inte minst efter att albumet God Hates Us släpptes den 11 september 2001 med en titel som verkar vara allt annat än tillfällig.

En finsk Motorfreaks upp och nedgångar

Juha Kaukola bygger bågar och är en kille som inte pratar så mycket, men här berättar han för oss om sig själv:
"Jag köpte min första Harley 1996, innan dess var jag mer intresserad av gamla bilar. Min 'hobby' med amerikanska bilar började när jag var liten grabb i slutet av 70-talet och på 80-talet blev jag också frälst på choppers. På den tiden fanns det inga choppermagasin och bara en biltidning här i Finland, så jag beställde massor av magasin från Staterna, för att lära mig så mycket som möjligt. Jag byggde modellbilar och gjorde om trampcyklar till choppers.

Ladychopper

Det har gått mode i att bygga om och äga en Sportster, i alla fall om man får tro ScanBikes danska redaktion. I de senaste två utgåvorna av tidningen har vi haft med ett par feta Sportsters och här kommer ännu en. Förr i tiden var det bara tjejer och män med korta ben som körde Sportster, men nu när de nya modellerna har vuxit sig lika stora i kubik som deras "storebröder" och med alla ombyggda Sportsters man ser överallt, så skiljer den sig inte längre från Harley-Davidsons övriga modeller.

Profil av en dansk dragracingförare

Karsten Juelsgård är en erfaren herre inom dansk dragracing och med sina 53 somrar och ett långt medlemskap i motorcykelklubben Ravens MC Moorland, vet han vad som händer bland motorintresserade bikers i Danmark. ScanBike DK vill gärna skriva mer om dragracing i vårt lilla flata pannkaksland och därför följer vi Karsten genom hela säsongen 2010, för att se hur det går för honom och hur det är att vara dragracingförare i Danmark.

Forever 2 Wheels 2010

För tolfte gången hölls Forever 2 Wheels Swapmeet & Show i Fredericia och redan halvvägs igenom det en dag längre arrangemanget kunde man konstatera att årets arrangemang var ett av de bästa någonsin. Sedan den enkla starten 1999, när den hölls i en gammal verkstadslokal och där knappt 800 besökare dök upp, har det skett en hel del. Danmarks största MC-swapmeet har flyttat till de stora Dronning Margrethe Haller och har vuxit från att vara ett swapmeet till att vara en mindre bikeshow

Mad Dog MC

När folk i Filippinerna ser Harleykörande bikers, med det karakteristiska hundhuvudet på ryggen, på vägen är det första de säger "Mad Dog!". "Vanligtvis med ett igenkännande leende på läpparna, men också med högaktning och respekt. Mad Dog Motorcycle Club (MDMC) är Sydost-Asiens ledande motorcykelklubb, en oavhängig och hardcore klubb med ett tätt sammansvetsat brödraskap från olika kontinenter", berättar Ed, som till vardags är journalist och innehavare av en reklambyrå.

Världens största tattoomässa

Vad är en bra början om man väl har bestämt sig för att etablera sin studio och sitt märke i  Las Vegas, Nevada? Jo, det är naturligtvis att delta i världens största tattoomässa, som finns i just Las Vegas. Alex tyckte att det var bäst att tillbringa en hel vecka i världens syndigaste stad och festa, jobba och leta efter en lämplig lokal för Pirate Island. Vi (Joni, Dennis, Ann och Asin) flög den 30 september från Kastrup och Michelle, som redan var i Utah, kom till Las Vegas därifrån.

Ragnarök

Ragnarok (det fornnordiska namnet för undergång, synonymt med det bibliska Armageddon, red anm) startades 1994 av Jontho (trummor), som många känner igen från bikerklubben Basic MC Eastside och Jerv (bas), när de lämnade bandet Thoth. Thyme kom till som vokalist och Rym på gitarr och i slutet av det året spelade de in demon Pagan Land i den lilla studion Haga Audio som ligger i Sarpsborg. Studion hade liten erfarenhet av black metal så ljudet blev uruselt och responsen från publiken var också ljum.

The Real Deal Chopper

Planerna på att bygga en riktig långgaffel med ett uppseendeväckande heroinstyre (eller som vissa kallar det, ett "heroin roder") hade funnits länge. På ett av DADs skivomslag finns en liten tecknad chopper, den ser ut som något Fred Flintstone kunde ha byggt. Just den lilla teckningen var nog det som fick mig att börja bygga. Det var någon gång under 2003 jag drog igång. 31 tum förlängd gaffel och 250 bakhjul kanske inte är det enklaste att köra men allt går att lära sig, resonerade jag.

Bobstalgica

Mats Wesen är butikschef på Harley Davidson i Helsingborg och han är skaparen av Bobstalgica. Idén till bygget har funnits länge, berättar Mats, som var över i USA och såg att trenden har gått mot Baggers och Heritage med högt styre och 21 tum fram. Han gillar den stilen och ville göra något själv som ingen annan gjort tidigare. Kombinationen med matt lack, stort framhjul, vita däcksidor och högt styre hade han inte sett i Sverige innan.

Route 666

Jag är en dam i 53-årsåldern som fick mitt MC-kort den 19 juni 2009. Det har varit spännande att lära sig att köra,  även om det blev mycket tränande i regn. När jag äntligen fick lappen, körde jag en massa den första veckan. Jag ska också upplysa er om att jag inte suttit på en motorcykel sedan jag var sexton år, så nu var jag tvungen att lära känna min Sportster 883 och träna för en speciell tur veckan efter, den 27 juni.

Mozes Twins Motorcycle Club est. 1994

Mozes Twins bildades 1992 i en liten källarlokal inne på F2-området, beläget i Hägernäs-Täby. Det började i liten skala med endast tre medlemmar (idag är fortfarande en kvar). Under 1993 ökade klubben i antal och frontmärken sattes på västarna. Fler medlemmar krävde större ytor att vara på, så i december -94 flyttades det till Sjöflygsvägen 13-15, fortfarande på F2 i Hägernäs.

Noi Siamese 3 – 1969 Tattoo Oslo Norway

Bra placerad med den brummande tattoomaskinen hittar vi den lugna och stilla uppenbarelsen Thanadkit Art-Iam, bättre känd som Noi Siamese 3. Bland vänner är det bara Noi, som på thailändska betyder liten. Han växte upp i olika provinser i närheten av Phuket i Thailand. Noi reste runt med familjen och hamnade där fadern kunde få jobb som svetsare och barnen kunde gå i skola.

Redneck Bike

RedneckBikes Norway och Knut Olav Dysbjord känner väl de flesta igen. Knut har byggt två extrema choppers till två kompisar och en av dessa har sitt ursprung i en Softtail 1991, där man ansökte om rambyte. Knut informerar här lite om den processen, som kan vara till hjälp för andra i Norge som drömmer om att ansöka om ram- eller motorbyte . Nuvarande regelverk är baserat på regler från 01-07-07 med en liten ändring 01-01-08.

Mosten Race Day

Mosten Race Day blev en både kall och våt upplevelse och tidvis kunde man faktiskt döpt om arrangemanget till Mosten Rain Day! Trots detta, så var det fest och god stämning, som det alltid är på Mosten och omkring 4000 bikers från hela Norden hade hittad vägen till denna aktiva motorcykelklubbs område på Djursland vid den jyska östkusten.

MC Collection

Design, konst och teknik är mottot för ett nytt museum utanför Stockholm. I det specialdesignade museet visas över 100 originalmotorcyklar från olika tidsepoker och delar av världen. Den fantastiska samlingen visas i ett specialritat museum i Sollentuna bredvid Edsbergs slott. Museet i sig själv är värt en närmare titt. Det är en spännande designupplevelse – ett koncept unikt för Europa.

Triumph Bonneville 50 år!

"The worlds speed record holder" i många år – Triumph Bonneville fyller 50 år i år. Med anledning av detta släpps det en jubileumsmodell i 650 exemplar (originalmodellen 1959 var på 650 ccm), Triumph Bonneville blev födelsenamnet på tre olika modeller motorcyklar från Storbritannien 1959. Namnet Bonneville har vi varit inne på tidigare i ScanBike, bland annat i nr. 84, där vi presenterade den häftiga Bonneville-versionen som Stein Fredrik Holm hade byggt.

Finnmarksvidda

Det hela började i Oslo. Vi satt och pratade om allt möjligt när Paal berättade om skoterturerna som de brukade göra i de norska fjällen på vintern. Det hade varit fräckt att göra, sa jag, innan samtalet gled över till något annat. Flera månader senare träffade jag Paal igen och ännu en gång började vi snacka om de norska fjällen och vi bestämde att jag skulle följa med dit framåt våren.

V för Victory

Vi på redaktionen åkte till Bromölla och Claessons motor för att ta reda på mer om hojmärket. För tillfället är Claessons den enda återförsäljaren i Sverige men snart är Sulas igång och ytterligare tre väntas öppna inom kort. Vi ville se vad det hela handlar om och skaffa helt egna intryck genom att provköra en eftermiddag i Blekinge.  Meningen var att börja bekanta oss med märket och förmedla våra personliga intryck i detta reportage.

Sweden Rock 2009

Sweden Rock Festival kan skryta med att ha ett imponerande urval av band varje år, men just i år har det varit det absolut bästa urvalet för min del. Förväntningarna inför årets festival steg gradvis i takt med att band som Rage, Tank, Demon, Forbidden, Destroyer 666 och Voivod blev annonserade, och med tanke på publikrekordet på 33 000 människor delade jag den förväntningen med många andra.

Midsommarträff på Ledreborg

Om det nu kallas ”den vackra festivalen” på Skanderborg i Midtjylland, tvekar jag inte ett ögonblick att kalla midsommarträffen på Ledreborg, i närheten av Roskilde på Sjælland, för ”den vackra träffen”. Omgivningarna på den här träffen är helt enkelt något av det vackraste och även om stora och brutala motorcyklar inte alltid står i pakt med naturen, trivs bikers i den.

Moto Show i Turkiet

Istanbull: Vi sitter mitt i värsta trafikstockningen. I mer än två timmar har vi försökt komma fram till vårt hotell i den norra delen av staden, men det ser tufft ut. Klockan närmar sig midnatt, men vårt humör är trots detta på topp eftersom vi just kommer från den intressantaste och mest fantastiska bikeshow vi har varit med om på väldigt länge.

Hilltop Bobber

Detta bygge av Per Johansson premiär visades för en större publik på Västsvenska mc-mässan i Halmstad i februari i år. Där blev det inget pris. Men man kan väl säga att Per och hojen tog igen med råge på Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia i påskas när man kammade hem andrapriset i klassen New Custom Bike.

CUBAN HARLISTAS

En italienskproducerad film berättar historien om det flertal Harleys som fortfarande kör omkring på gatorna i Havanna och om de människor som åker på dem, förenade under Moto Clasica Clubs färger. Trots El Bloqueo, embargot som sedan 1960 effektivt har förhindrat all form av kommersiellt utbyte med USA

Tidshojen

Nu har vi kommit till sista delen av vårt projekt som vi kallar tidshojen. Idén att följa ett helt vanligt hojbygge med fokus på tiden, växte fram allt eftersom olika byggen hade mer eller mindre fantastiska byggtider och en del påstod sig byggt hojar på en eller ett par eftermiddagar. Nybörjare frågar ofta hur lång tid det tar att bygga hoj men ingen kan ge ett rättvisande svar.

Rikken

Rikken är en institution i norsk bikermiljö och bikerhistoria och han medger det mer än gärna, ”allt har inte varit bra”, något som de som känner till hans historia kan förstå och som han själv också kan skriva under på. Rikken var ganska tongivande i MC-klubben Untouchables i Oslo, som kom att bli hyfsat berömd, med allt som följde i dess kölvatten innan klubben lades ner 2000.

Chieftains MC Borderland firade 30 år

En av Danmarks äldsta och mest respekterade bikerklubbar – Chieftains MC Borderland, som även har avdelningar i Norge och USA – firade i början av juni 30 år i Rødding, Sønderjylland. Uppslutningen från klubbar från hela landet var stor och ScanBike var så klart också på plats, dock inte bara vid sidlinjen utan även i baren och svängandes med de lurviga på dansgolvet.

 

Rockpartner Publishing AS
Box 100
Heimdal 7473 Trondheim
Norge

Skicka mail
Ris såväl som ros
info@scanbike.se