Hilltop Bobber

Detta bygge av Per Johansson premiär visades för en större publik på Västsvenska mc-mässan i Halmstad i februari i år. Där blev det inget pris. Men man kan väl säga att Per och hojen tog igen med råge på Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia i påskas när man kammade hem andrapriset i klassen New Custom Bike. Sedan Elmia har Per kört ca 100 mil och han förstår hur det måste kännas att ha ledgångsreumatism. Ingen hoj att köra någon Europaturné på med andra ord. Men snygg att titta på är den!

 

Ramen är en Carolina Custom som än så länge bara har tillverkats i två exemplar och motorn är en 100 Ci polerad Ultima, den 6-växlade lådan är även den en Ultima, liksom luftfiltret. Tanken kommer från Independence Gas Tanks och framgaffeln samt oljetanken kommer från Mid West. Oljetanken är ombyggd av Ivan K, sadeln är tillverkad i Mexico och köpt på Mid West, fotreglagen är också de inhandlade på Mid West. Avgassystemet, som enligt grannarna väsnas för mycket, är 2,5” Snub Nose från Santee. Bromsarna, som tar kanonbra, är inköpta på E-bay, styret är egentillverkat, sissy bar/pakethållare/passagerarsadel-kitet är designat och byggt av Ivan K. Konstruktionen sitter fast under förarsadeln och skruvas sedan fast med vingmuttrar där bak. En annan kul detalj är batterihållaren i gummi som är fastspänd med ett av Pers bälten med ett Beltbucket med See No Evil, Speak No Evil, Hear No Evil. Hojen har 21” framhjul och 18” bak (bredd 180). 45” rake vilket gör den låg och lång.

Den som såg till att alla beställningar från USA kom hem var Gary Thorsson på GT worldwide inc. Underarbetet och baslackeringen är gjord på Autolack Halmstad. Motivlackeringen är gjord av Oscar Linde som endast är 19 år och som aldrig lackat på en hoj innan! Han har tidigare hållit på med att lackera hokeyhjälmar. Vi får hoppas att man får se mer av hans lackeringar på andra hojar framöver.

 

Det tog Per sex månader att få ihop bygget med lite hjälp från Ivan, Ola, Antti ”Finnen”, Artto el-gurun och Arvid och Susanne på Apes and Flames. Han har också fått hjälp av diverse andra kompisar med att dricka öl i garaget under uppbyggnaden av hojen, och han har haft en mycket förstående fru! Detta är Pers första hojbygge, men inte det sista? Han ska försöka övertyga frun om att det finns ett behov av en till! Vi får vänta och se om han lyckas med sina övertalningsförsök!

Pers förra hoj var en Heritage Nostalgia -95 som köptes i New York efter att han hade hittat en annons på internet på Harley4sale. Utan att ha provkört den slog Per till, och den gick jättebra. Det får man nog kalla solskenshistoria. Man har ju hört om betydligt fler köp som slutat med gråt och tandagnisslan när folk fått hem det de köpt ”over there” och insett att de där fina fotona ljög om mycket. Nu vill Per att det ska skrivas med mycket små bokstäver att han även haft en Honda VT 750 C2 . Glöm det! Fram med skeletten ur garderoben bara! Han har även en kultmoppe i sin ägo, en 4-växlad Puch Mexico -71. Kanske ska man försöka hetsa honom till att trimma den lite så att han kan ställa upp i moppedragracingen hos Road Riders MCC i Landskrona nästa år? 

 

Rockpartner Publishing AS
Box 100
Heimdal 7473 Trondheim
Norge

Skicka mail
Ris såväl som ros
info@scanbike.se