Moto Show i Turkiet

Istanbull: Vi sitter mitt i värsta trafikstockningen. I mer än två timmar har vi försökt komma fram till vårt hotell i den norra delen av staden, men det ser tufft ut. Klockan närmar sig midnatt, men vårt humör är trots detta på topp eftersom vi just kommer från den intressantaste och mest fantastiska bikeshow vi har varit med om på väldigt länge. Vädret har samma temperatur som vårt humör och överallt runt omkring oss är det ett ytterst aktivt nattliv som reflekterar staden, med de riktigt heta och läckra damerna som vinkar och skrattar i takt med bilarnas konstanta tutande.

 

Vi har tillbringat påsken i Istanbul – officiellt en stad med 12 miljoner invånare – inofficiellt en gigantisk metropol som sträcker sig över två kontinenter tvärs över Bosporen där Öst och Väst möts, med fler än 20 miljoner människor.

 

 

Fördomsfullt?

Motorcyklar i Turkiet?! Det var vad vi frågade oss innan vi gav oss i väg. Vi var fördomsfulla till max, men varje land har förstås sin beskärda del av feta skotrar. Snackar vi om Harleys, Hi-Neckers, Choppers av den bästa design och tuffa custombågar, så som vi känner till dem från bikerscenen i USA, Kanada, Europa och Australien? Ja, det är klart vi gör! Och än en gång får vi tillstå att när vi valde att acceptera inbjudan till årets bikeshow i den gränslösa storstaden, bar vi ännu på våra fördomar gentemot turkiska bikes och bikers.

Det var den i särklass bästa bikerklubben i Turkiet, Red Wolves MC från Istanbul, som hade skickat inbjudan och det var medlemmar därifrån som mötte upp på flygplatsen och tog oss till vårt hotell. Trots ett helt vanligt trafikkaos både innan- och utanför flygplatsen blev vi snart varse att dessa fyra grabbar var särdeles välorganiserade – något som vi kallhamrade nordbor ju gott förstår oss på! Deras gästfrihet?! Den kunde vi definitivt inte vara utan och det glömmer vi inte i första taget.

Till Moto Show

Nästa dag var vi åter på den västra sidan av staden, i närheten av flygplatsen. De tolv kilometrarna tog oss nära två timmar att lägga bakom oss. Det hör till vanligheterna här och vi var inte sena att komma underfund med att man fick tänka i andra tidsintervaller om man ville ta sig genom den här väldiga staden. Oavsett vilket så leder alla vägar till en destination och vår var den 15:e Moto Show Istanbul. De stora utställningshallarna var vår nästa stora överraskning, precis som det stora parkeringshuset där vi redan hade sett tusentals gäster parkera sina bilar för att komma in och få sig en glimt av tvåhjulingarna.

130 000 besökare

Första gången som Moto Show Istanbul hölls var 1993 på Hotel Hilton, ett lite udda ställe när man tänker på alla de bikeshows som arrangeras världen över. Med några få tusen besökare var det i alla fall en start, något som kan jämföras med de idag 130 000 besökare som betalade två Euro för att komma in på den 15:e Moto Show. Behöver vi tillägga att de stora hallarna var välfyllda i samtliga tre dagar! Allmänheten var särskilt intresserad, och imponerande var det att så många valde att komma in och titta på ett par hundra motorcyklar med omkring 60 utställare från hela världen. Trots det stora antalet människor på en och samma plats hade arrangörerna bra koll på allt. Maten som serverades på olika restauranger var bra och i övrigt var det inget att klaga på. Media var också på plats och ett större antal journalister och TV-team förevigade händelsen.

Coolt

Ett område, som vid första anblick påminde om rastgården till ett amerikanskt maximum security-fängelse, var utställningens kärna. Här fann man de flesta custombikes, omringade av de japanska och tyska giganternas stånd. Förutom Harley fanns de flesta andra kända fabrikörer representerade, men det var Harley som stal uppmärksamheten från de flesta av besökarna, och som därmed tog hem showen. Det var helt enkelt coolt, och om man la till det som vi tidigare hade sett på utställningen, så såg turkiska TT-Custom Choppers helt till att infria våra förväntningar och önskemål om att få en fet weekend. Byggarna från Istanbul presenterade några bågar som helt enkelt tog andan ur oss. Där stod bland annat en superfin E-Glide iklädd i en fulländad 50-talslook, en mattsvart, renskuren och stilren V-Rod. Samt en ljusröd Evo som kallades ”Hello Kitty Bike” och som ägdes av en av drottningarna inom Istanbuls jet setliv, något som alldeles säkert föll de flesta i smaken. På ett podium, en aning högre upp än de andra, stod dessutom två Highneckers som var av yppersta klass.

 

Fantasifulla Streetbikes

Bägge dessa systerbågar var konstruerade med livlig fantasi och byggd av de bästa teknikerna. En av dem drog åt H.R. Gigers mystiska Alienuniversum, medan den andre gick i en mer jordisk design med dödsskallar och benknotor. Båda två var målade med airbrush, det gällde såväl styre som tank, skärm, säte och ja, hela svineriet helt enkelt; knappast något man ser varje dag. Den typen av bågar skulle utan tvekan stå sig väl på bikeshows i väst och kanske också kunna gå hela vägen och vinna, inte minst på grund av att bägge bågarna faktiskt var fullt kördugliga och inte bara var byggda för syns skull!

Showens stjärna

Oavsett vilket valde vi mer eller mindre objektivt att kröna ”systerbågarnas” onda bror. Den mattsvarta The Gatling Bike stack ut i förhållande till de färggranna skönheterna, uppställd precis intill en brandgul Camaro SS, en nattsvart Highnecker med Jumpers framgaffel, extra stretchad dropptank och hjul som föreställde öppna revolvertrummor. Tillsammans med den från Australien importerade Gatling kanon blåset var den bara så grym att den tog oss alla med storm. Vi vågade helt enkelt inget annat än att rösta på den!

TT-Custom

Tiden gick snabbt och när vi i vår taxi lämnade showen sent på kvällen, kändes det åter igen som att man hade varit på en bikeshow som garanterat var värd att minnas och eventuellt var värd ett återbesök. Säkerheten under hela showen stod Red Wolves MC för och de utförde ett gott arbete, inte minst när man tänker på de väldiga mängderna av besökare. Tarhan Telli, ägaren av TT-Custom Chopper fick också motta ett räcke priser och komplimanger för sina kreationer. Det samma gjorde helt välförtjänt hans airbrushartister Emin och Hakan! Samtliga tre är idag erkända, såväl i Turkiet som utanför landets gränser.

 

Rockpartner Publishing AS
Box 100
Heimdal 7473 Trondheim
Norge

Skicka mail
Ris såväl som ros
info@scanbike.se