Redneck Bike

RedneckBikes Norway och Knut Olav Dysbjord känner väl de flesta igen. Knut har byggt två extrema choppers till två kompisar och en av dessa har sitt ursprung i en Softtail 1991, där man ansökte om rambyte. Knut informerar här lite om den processen, som kan vara till hjälp för andra i Norge som drömmer om att ansöka om ram- eller motorbyte . Nuvarande regelverk är baserat på regler från 01-07-07 med en liten ändring 01-01-08. Det innebär att motorcykeln delas in i två huvudgrupper, nämligen motor och ram. Detta får man ansöka om på blanketter som finns på bilprovningens hemsida.

Det är flera saker som är viktiga i en sådan ansökan, inte minst i vilken ordning ansökan görs. När du väl har bestämt dig för en ombyggnad som innebär ram-/motorbyte måste du beställa tid hos bilprovningen för att visa upp cykeln du har valt att bygga om. Bilprovningen tar bilder på cykeln, motor och ramnummer och dess äkthet kontrolleras. När detta är godkänt, kan ansökan om ram-/motorbyte göras. Blanketterna som ska användas ska fyllas i med all möjlig info, och dessutom ska det bifogas fyra bilder av cykeln – fram, bak, höger och vänster sida.

”Jag rekommenderar starkt att du bifogar en liten text där du beskriver hur du har tänkt bygga om cykeln, för att visa SFOR/bilprovningen att du har tänkt igenom bygget”, berättar Knut. ”När cykeln är färdig måste du beställa en ny tid hos bilprovningen och visa upp den färdiga produkten, du måste då även visa upp den gamla ramen. Vad som gäller hos de olika bilprovningarna i landet, i form av olika meningar, bristande kunskap och så vidare är svårt att ge svar på, men en normalt bra byggd cykel, med nödvändiga E-märkningar ska det inte vara någon svårighet att få godkänd. Det finns självklart avvikelser runt om i Norges land, om sidomonterad skylt med mer, där några bilprovningar godkänner det och andra inte gör det. Och inte minst problematiken med att bilprovningen i Oslo, som nästan enda bilprovning, kräver returfjäder eller strömbrytare på sidostödet.”

Softtailen var inget undantag; visa upp cykeln, lämna ansökan och få en ny tid för att visa upp cykeln efter att bygget var klart.

”Men problemet som plötsligt dök upp var att min ansökan på den här och två andra cyklar hade kommit bort, så en ny ansökan måste lämnas in. Och detta upptäcktes inte förrän samma dag som jag skulle visa upp den färdiga choppern. Det blev helt stopp i processen, och noll förståelse från bilprovningen.”

I skrivande stund är det tre veckor sedan ansökan på nytt lämnades in. Kunden går fortfarande och väntar på sin färdiga produkt, men än så länge har det inte kommit något godkännande. Det är lyckligtvis bara en formalitet eftersom RedneckBikes, som en av få, kan leverera en fullgod dokumentation.

Ursprungscykeln blev helt strippad, det var bara motorn och växellådan som skulle användas i byggprocessen. Efter många mail och ännu fler öl designades Gert Elgås drömcykel och ramen ritades och beställdes hos Redneck Eng i USA. Gert ville ha en ”kort” men hög chopper, lite i ”west coast choppers”-stil. Eftersom Knut inte ville bygga en kopia eller en ”katalogchopper” blev det många turer med Gert för att få allt på plats. Men som Knut säger: ”Det är bra att han bor så pass långt bort och inte ser alla ändringar som görs.”

En sak som är viktig för Knut när han bygger är att ha frihet under byggtiden, och om detta inte är möjligt, så får kunden hitta en annan byggare. Det är nog här som Knut är lite unik, han lever inte av detta ekonomiskt, han bygger bara cyklar som han har lust att bygga. Till dags dato bygger han bara på beställning.

Chopperramen till Gerts cykel levererades och bygget var i gång. Motor och växellåda monterades och tanken tillverkades efter Gerts önskemål, men visade sig vara för stor och kasserades. Tiden försvinner fort vid sådana processer, att tillverka en bensintank tar 50-60 timmar i anspråk. När man betänker att Knut bara jobbar ca 20 timmar i veckan på ett bygge, så förstår man att tiden försvann som smör i solsken, något som är lite svårförståeligt för kunden. En ny tank måste tillverkas, men den här gången byggdes den så att den skulle passa till den höga choppern. Tanklocket från LA Chop Rods har blivit något av ett kännemärke för RedneckBikes, och används till de flesta byggen. Oljetanken enkelt och bra, ett rör med två ändpluggar som passades in på ramröret, enkelt men tufft. Batteriet lades under växellådan och bakskärmen förstärktes med plattjärn invändigt och anpassades. Gert ville ha handväxling. Det blev många diskussioner, men handväxling fick han, men han fick också automatkoppling. Den är uppbyggd på centrifugalprincipen. Den har ett gäng kulor som låser sig i hål när den varvar upp och kulorna trillar likaledes ur när varvet går ner. Eftersom Gert inte var helt med på detta, och “gnällde” lite, konstruerade Knut en lösning i styret med vridkoppling, på samma sätt som vridgas. Om man tittar på styret, så är det ett typexempel på Knuts bristande insikt om sina egna begränsningar. Styret är till 100 % tillverkat av Knut och består av hela 28 delar innan montering och svetsning. Bara i styret ligger det närmare 60 arbetstimmar plus tid i CNC-maskinen för fräsning av clip-on-fästen till HHI-gaffeln. Om man tittar på den här choppern finns det flera genomtänkta detaljer, både små och stora, som gör att Knut och RedneckBikes skiljer ut sig från mängden, och gör mycket bra ifrån sig på shower runt om i Nord-Europa. Ett bra exempel på detta är tändningsnyckeln som är fastsvetsad i ramen (som i och för sig inte är unikt), men Knut lackerar den i en annan färg och på så sätt syns den på ett otroligt sätt.

Lacken, om vi nu kan kalla den det, är en historia för sig. Choppern är inte rostig eller klädd i skinn. Den är behandlad med tre sorters kemikalier, en metod baserad på samma process som används av firmor som restaurerar gamla statyer. En firma i USA har patent på den här behandlingen, och Knut är säker på att fram till idag är detta inte gjort i Europa förrän nu. Han vill inte gå in på detaljer om själva processen, eftersom den är patenterad, men som uppmärksamma ScanBike läsare vet har den här metoden använts på två-tre cyklar i USA tidigare. Knut har fått löften från leverantören om att de inte ska sälja den här lösningen i Europa 2009, vilket betyder att Gerts cykel var den enda med en sådan lack på kontinenten förra året.

KS lackering är RedneckBikes fasta lackerare, ett samarbete som kom igång för ett par år sedan och har fungerat som ett slags ”utvecklingsprojekt”. Både Knut och KS lackering ser på sig själva som amatörer, med ett unikt sug att bli ännu bättre. Förutom KS lackering arbetar Knut med Marius Mellebye som är en multitalang. Marius är antagligen den främsta på pin-strips och motivlackering i Norge, dessutom kan han prägla läder, laga sadlar, skriva musik och fixa och underhålla sajten no¤ Om någon av er har RedneckBikes promotionvideo, så är det också ett verk av Marius. Om ni gillar den sortens musik kan vi nämna att Marius har skivkontakter i USA och hans musik finns att köpa på CD. Förr fick Knut hjälp med det elektriska på cyklarna han byggde, men det var förr det. Numera gör han eleganta lösningar själv. Det som kan gömmas blir gömt och inte mer komplicerat än nödvändigt. Bakljuset är en reprolykta från en 30-talsbil som klär choppern fint. Framljuset är Knut ännu inte helt nöjd med, efter att ha provat tre-fyra lyktor. Detta är nog nackdelen med att kunden har en stark önskan om en viss typ av front och lykta och Knut har en annan. Det är en av två saker Knut inte är nöjd med på cykeln. Fotreglaget från Twister Chopper är den andra, den kommer från Gert som hade hittad den på e-bay. Knut blir illamående bara han talar om det.

”Det passar inte choppern”, säger han, ”och därför kommer jag inte att sätta på reglaget förrän kunden får cykeln. Jag använder ett annat så länge.”

RedneckBikes Norway kommer att se lite annorlunda ut i framtiden. RedneckBikes Norway består idag bara av Knut Olav, som driver det på kvällar och nätter vid sidan om ett fast jobb, hustru och två barn. Ramar från Redneck Eng kommer fortsättningsvis att kunna köpas från RedneckBikes Sweden med nödvändig dokumentation för norska regler, och Knut kommer inte att sluta bygga. Hemsidan och RedneckBikes Norway kommer att leva vidare och Knut hoppas kunna rulla ut en eller två drömcyklar per år, men han vill bygga dem en och en, och inte nödvändigtvis på Redneck-ramar… Time will show!

 

Rockpartner Publishing AS
Box 100
Heimdal 7473 Trondheim
Norge

Skicka mail
Ris såväl som ros
info@scanbike.se