Bobstalgica

Mats Wesen är butikschef på Harley Davidson i Helsingborg och han är skaparen av Bobstalgica. Idén till bygget har funnits länge, berättar Mats, som var över i USA och såg att trenden har gått mot Baggers och Heritage med högt styre och 21 tum fram. Han gillar den stilen och ville göra något själv som ingen annan gjort tidigare. Kombinationen med matt lack, stort framhjul, vita däcksidor och högt styre hade han inte sett i Sverige innan. Så när han startade bygget på en fabriksny Softail Deluxe blev det lite old school med en touch av Von Dutch. Idén med bygget var också att kunna visa kunderna att man kan bygga coola cyklar på en originalcykel, att ge dem lite inspiration.

Cykeln är byggd i omgångar på kvällarna i verkstaden på jobbet. ”Det är en av fördelarna med att ha ett sådant jobb”, säger Mats. Det tog ungefär tre månader att få ihop bygget och efter starten har den gått ungefär 600 mil utan några bekymmer. Även om bygget inte är så avancerat så har Mats varit noggrann med detaljerna och han har gjort en hel del som inte syns vid första blicken. Smådetaljer som många hoppar över men som är viktiga för helheten. Fälgarna blev så klart utbytta och Mats beställde ett par DNA Mammoth från Custom by Kent. De skulle vara mattsvarta/klarröda, men när han kom dit för att hämta dem stod Kent och skruvade på sig då de hade skickat fel färg. De skulle vara knallröda, inte ”julgranskuleröda”, som mekanikern Andreas snabbt kläckte ur sig när han såg dem. Mats bestämde sig ändå för att använda dem och det har han inte ångrat. Framgaffeln är orörd men sänkt och styret är 16 tum högt, det sitter också en kompressorstyrd luftfjädring på cykeln så att man kan ställa höjden. En klar fördel som gör att man kan köra ordentligt utan att skrapa i.

Mats ville ha en matt lack och skickade upp delarna till Ivves i Täby, som för övrigt lackerar alla Probikes cyklar. Basen blev svart med gråa scallops och röd pinstriping. Lacken skulle matcha fälgar och hjulsidor samtidigt som Mats ville ha en egen färgkombination som han inte hade sett tidigare. Snyggt blev det i varje fall. Luftfiltret är utbytt mot en tratt. En tratt som antagligen kommer att bli ett signum på Mats framtida hojar eftersom han inte gillar luftfilter. Tankpanelen och en massa kromskräp är också borttaget. Givetvis är luft och buller fixat och numera sitter där ett snyggt svart Vance & Hines-system.

Mats började åka hoj på 80-talet och har tidigare i 14 år jobbat på MC Huset i Malmö med att sälja HD. Under åren har han fått kontakter med massor av folk i hojsvängen. Han åkte också i en klubb på 80-talet men har sedan dess kört solo. Men för ca ett och ett halvt år sedan kom suget efter en klubb tillbaka. Det var då självklart för honom att söka sig till den lokala klubben Millstones MCC i Höör då hans gode vän och granne är medlem där. Han fick gå den vanliga vägen och är numera medlem i klubben. Han trivs bra i gemenskapen då de är ett, som han själv säger, bra gäng 40-åriga gubbar som åker hoj och festar ihop. Varje måndag har de förresten öppet hus om någon vill hälsa på. Som avkoppling från motorcykellivet tillbringar Mats en hel del tid på sin gård ute på landet med sina hästar och hundar. ”Det är lätt att glädjen försvinner om man bara sysslar med motorcyklar”, säger Mats.

Mats håller redan på med ett nytt projekt som ska byggas på en Cross Bone 09. Ny hoj, nytt år, som Mats skämtsamt säger. Tanken med det nya projektet är att få till ett 70-80-talsstuk, som cyklarna såg ut i början på 80-talet. ”Vi får se om jag kan få till ett fräckt stuk eller om det ser för jävligt ut, men man måste hitta nya vägar”, säger Mats. Med de orden lämnar vi Mats och önskar honom lycka till med sitt projekt.

Javisst ja... spektaklet är till salu för 240.000:-

 

Rockpartner Publishing AS
Box 100
Heimdal 7473 Trondheim
Norge

Skicka mail
Ris såväl som ros
info@scanbike.se